måndag 20 januari 2014

Strecthing! ...ger långa slanka muskler?

Hej vänner!

Nytt år, nya rutiner. Nu kan ni förvänta er ett nytt inlägg varje vecka är tanken så håll ögonen öppna :).

Det här med stretching är ofta mångas akilleshäl. ....jag är så stel, jag borde verkligen stretcha mer! Något jag ofta hör. Dem flesta behöver stretcha någon del. Jag själv är överrörlig så jag bör inte stretcha för mycket utan låta mina muskler stelna till lite för att lederna skall bli mer stabila. Dock är det så att vissa muskler, som används mer, bör jag definitivt stretcha ut - annars blir lederna ännu mer överbelastade. Och jag känner när jag slarva, det gör ont och jag känner att det är svårare att utföra vissa rörelser i sin helhet.

Djuren gör det, alltid, varje dag. Så varför skulle Du vara sämre? 

Är du en bollsportare? Då är du antagligen väldigt stel i vader, sätet och baksida lår, så när du bestämmer dig för att stretching är en självklar del i din träning. Prioritera rätt!

Utgå från vilken / vilka idrott du oftast tränare och prova analysera rörelsen. Vilka muskler är dominanta? Stretcha dem! Och kom ihåg att sitta på kontoret är även det en rörelse, du kanske inte belastar bröstmuskeln men visst blir den ihopdragen av att sitta framåtroterad hela dagarna!?

Så vad händer om man inte stretchar...?
- Du får sämre elasticitet i musklaturen och kan därmed utnyttja den sämre när du väl behöver den.
- Lederna för en ökad (sned-)bealstning.
- Du skadar dig lättare, ex sträcker dig eller får en bristning.
- Smärta i området.

Muskler som de flesta behöver strecha är sådan som påverkar vår hållning:
> Bröstmuskeln.
> Hals- och nackmusklatur
> Sätet
> Baksida lår

Viktigt att tänka på vid stretching:
Maximalt töj med minimalt rörelseutslag, se till att du gör rätt! Om du är osäker ta hjälp så du kan lära dig att stretcha effektivt. Tyvärr är det så på ex. många gruppträningsklasser att man istället för att töja musklerna töjer leden istället - absolut inget önskvärt scenario! Och kom ihåg - det skall kännas, inte göra ont.

Kika gärna in på YouTube kanal WilmaPT http://www.youtube.com/user/WilmaPT för att se flera övningar! (Det finns även lite hästhoppningsfilmer där, bara att bläddra förbi :))

Håll 30-45 s / sida, upprepa om det behövs.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar