onsdag 12 september 2012

Drömfrukost

Frukost är enligt mig det bästa målet på dagen. Man är hungrig som attan och allt smakar underbart gott. Jag är dock noga på vad jag stoppar i mig för att få en så bra start på dagen som möjligt. Självklart vill jag få i mig både protein, fett och kolhydrater för att ladda energidepåerna och hålla en jämn blodsockernivå. I regel slarvar många med proteinet som bygger upp kroppen och mättar bra.

Frukostproteinet hittar du i ägg, keso, kesella, ost och en lägre andel än de tidigare nämnda, i fil, yoghurt och mjölk. Och till kolhydraterna. Beroende på aktivitetsnivå / träningsmängd per vecka behöver vi olika mycket. Personligen tycker jag bär är en optimal källa. Sockerhalten är låg, fiberandelen hög, de är fullproppade med vitaminer och antioxidanter, söta och goda och inte minst en vacker syn för ögat :). Numera är utbudet även mycket mer varierat. Du kan hitta allt från klassiska hallon till exotiska mixar i frysdisken. Enkelt att förvara och ta med!

Ost ex har en hög andel fett, men mättat fett. Ingen fara i en lagom mängd men jag skulle rekommendera att fokusera på att få i sig fleromättat i högre andel ex från frön och nötter. Mina favoriter är naturella valnötter, cashew å pumpafrön. Mums! Släng på lite kanel så blir det ännu piffigare.

Gillar man inte att äta frukost har jag tips på en grym smoothie som är lite av en favorit bland vänner och klienter. Recept är på ingång :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar