söndag 9 september 2012

Mjölkaos

Läser man i media står ordet ballongmage x antal gånger. Vi äter mer och mer hel- och halvfabrikat och finprocessad mat. När jag gick min PT-utbildning på PT-school fick vi lära oss att kroppen fungerar så när som exakt som dem gjorde på stenåldern. Just ja... Stenåldern. Vad åt vi då? Antagligen varken en baota portion av något, och definitivt inte en pizza. Jag tror på back to basic och jag tror även på att vi härstammar från olika folkgrupper som baserat sin kost på olika råvaror. Sedan måste man även fråga sig själv - vad tycker jag är gott? Vad mår jag bra av?

Jag hade länge problem med magen, gick givetvis till läkaren som sa att jag hade någon diffus IBS-historia. Jag har provat äta det och inte äta det... Tack var tips från några vänner kom jag till en kinesiolog. Han påstår att vete och gluten är högt inflammatoriskt och dåligt för kroppen. Jag vet bara att min mage blivit helt bra sedan jag tig bort gluten. Jag är även restriktiv med laktos fast märker en klar förbättring av nedbrytsförmåga av just det sedan jag inte längre äter gluten.

Och för den som är intresserad finns det massor med goda alternativ. Tror man dessutom på att hålla ned på kolhydraterna för att hålla sig i form och må bra, med en jämn och låg insulinnivå gör det inget att fetthalten är hög i några av alternativen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar