torsdag 20 september 2012

Nyttig mat är äcklig mat

-....åh så du menar att jag ska äta en sån där trist sallad? Nej herregud vem vill leva på det?! Ja okej, ni mina vänner som är totala fantaster av Kilmaninstitutet och på riktigt lever på bara grönsaker, vill kanske det. Men ni är nästintill fridlysta ;).

Att äta nyttigt innebär inte att käka trist mat, utan att bryta mönstret från det man är van att äta sedan man var liten. Jag levde på bröd, pasta och i regel väldigt fettsnål mat. Förutom panpizzan sent på kvällen efter stallet och hönökakorna med hushållsost på förstås. Kött var väll OK men fisk, nej usch ingen höjdare. Sen var det fredagsmys och lördagsgodis.

Så det tar ett litet tag att både acceptera att det man växt upp på inte alltid är den mest näringsriktiga, energigivande och bästa kosten för att man ska må som bäst. Och innan smaklökarna vant sig vid keso istället för mackor känns inte heller helt självklart alla gånger. Sedan har vi även en viss matkultur att ta hänsyn till.

Just nu håller jag på att tömma kroppen på kolhydrater för att kunna ladda upp ordentligt de sista dagarna innan loppet. Mjölk klassas just nu som en kolhydratskälla. 30 g kolisar fick jag i mig igår, inte särskilt mycket vet ni som är insatta. Väldigt strikt under kort tid. Jag är egentligen en riktig matälskare och godisråtta så för att mitt mentala ska orka med ser jag till att äta mat jag verkligen gillar.

Frukost blir omelett, med lite kalkon, basilika och mozzarella. Imorse lyxade jag till det med dessa fantastiska fröbröd från René Voltaire. Dyra men oj så goda! På med mjukost med hjortkött i. Galet gott!

Lunchen igår, matig sallad med permasan, kallrökt lax och pestodressing.

Nu har jag precis smaksatt i mig pannkakor utan en enda kolhydrat gjorda på fiberhusk med kanel på toppen.

Jag lovar dig, nyttig mat är fantastiskt gott och pumpar dig med energi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar